ROZHOVOR | Kdo je zakladatelem společnosti a co ho na jeho práci nejvíce baví?
Otázka 1: Můžete čtenářům na úvod říci pár vět o tom, kdo jste a co děláte, když zrovna nevyrábíte produkty?
Odpověď: Jmenuji se Marian, jsem již ve velmi zralém věku a mám mnoho životních zkušeností, a to jak v profesním, tak v osobním životě. Zažil jsem vzestupy i pády, ale snažím se uchovat si pozitivní poznatky a zkušenosti ze svého života. Jsem vyučený truhlář a téměř dvacet let jsme s bratrem měli firmu s osmdesáti zaměstnanci, která se věnovala prodeji autodílů a autoservisu v několika pobočkách po celé republice. Můj bratr stále podniká v oblasti autodílů a moje životní cesta se ubírala směrem tvorby kreativních výrobků, jako jsou nástěnné hodiny a obrazy na zeď, a ruční práce je to, co mě v současné době naplňuje. Co se týče volného času, upřímně řečeno ho mimo svou práci moc nemám a je pro mě velmi obtížné skloubit obojí. Když už se mi ale chvilka najde, rozhodně vyhledávám relaxaci v přírodě, která je pro mě jako otevřená lékárna, kde se mohu vždy nabít novou energií a duševně si odpočinout od běžných pracovních dnů. Kromě přírody si ráda odpočinu v kavárně u šálku dobré kávy (to je opravdu chvíle plná lásky, klidu a pohody) a snažím se setkávat s přáteli a diskutovat na různá témata, abych získala nové poznatky a vhled do dění.
Otázka 2: Dlouhá léta, přesněji od roku 1995, jste se s bratrem zabýval prodejem a servisem náhradních dílů pro automobily, proč jste se po téměř dvaceti letech rozhodl změnit obor podnikání a věnovat se kreativní výrobě?
Odpověď: Kreativní výrobky jsou jedinečným oborem, a pokud nabízíte vlastní výrobky s vlastním designem, stáváte se téměř bezkonkurenčními. Takže to byl asi ten postupný tlak konkurence v automobilovém průmyslu, kdy jsem hledal obor, kde by boj s konkurencí nebyl tak obtížný.
Otázka 3: Jaký je podle vás největší rozdíl mezi oběma odvětvími?
Odpověď: Jejich hlavní rozdíl spočívá v tom, že automobilové díly jsou spotřební zboží, jako jsou potraviny, a kreativní produkty jsou emocionální zboží. Je pro mě mnohem snazší a motivovanější vyrábět a prodávat výrobky, které jsou jako nedostatkové zboží a emocionálně působí na každého člověka, což při prodeji autodílů nebylo možné a emoce nebyly přítomny. Zákazníci nakupují na základě svých pocitů, ne na základě technických parametrů, které potřebují.
Otázka 4: Jak jste zmínil, prošel jste si i vedením poměrně velké firmy, v čem vidíte největší výhodu vedení rodinné firmy s nástěnnými hodinami a obrazy oproti tak velké firmě?
Odpověď: Víte, jakou výhodu má pro vás tato firma? Nedokážu přesně určit, zda existuje nějaká hlavní výhoda, všechno má své výhody a nevýhody. S vedením firmy v minulosti jsem hlavně získala znalosti a zkušenosti, které využívám ve svém současném podnikání a pomáhají mi snadněji překonávat různé překážky, které mě potkávají, nebo už dokážu díky předchozím zkušenostem lépe reagovat na různé věci.
Otázka č. 5: Když se vrátíme do let 2012 až 2015, jaké byly vaše podnikatelské začátky v této oblasti?
Odpověď: Když se podíváme zpět v čase, tak začátky podnikání a nápad prodávat nástěnné hodiny a později dřevěné výrobky byly vlastně docela zábavné. Firmu jsem založil v roce 2012, ještě bez jasného záměru podnikat. V té době moje tehdy patnáctiletá dcera, která po mně zřejmě zdědila podnikatelského ducha, našla na internetu nějaké webové stránky s prodejem různých bytových doplňků dovážených z Číny. Protože se jí nechtělo chodit po škole na brigádu, hledala jiný způsob, jak si vydělat nějaké peníze na nový mobilní telefon, který jsme jí s manželkou nechtěli koupit s tím, že by si měla vydělat sama. Jednoho dne si od manželky půjčila 20,- €, za které si koupila své první nástěnné hodiny, které prodala mezi spolužáky za 40,- €. Peníze znovu investovala, koupila dvoje hodiny za 40,- € a prodala je sousedovi za 80,- €. Do měsíce si za vlastní peníze koupila nový iPhone a já rychle pochopil, že se této příležitosti musím chopit také. Takže jsem v podstatě ukradl podnikatelský nápad své patnáctileté dceři, za což jsem jí dodnes vděčný. Dodnes se mi snaží v podnikání pomáhat a stále ho vylepšuje, inovuje a zdokonaluje. Já mám na starosti většinu věcí týkajících se firmy a samotné výroby a ona se vedle studia stará o sociální sítě a grafiku nebo komunikaci se zákazníky a vzájemně se doplňujeme. Snažím se ji spoustu věcí naučit a zároveň ona učí mě. Nedokázala bych si představit nic lepšího než práci, která mě baví a zároveň živí.
Otázka 6: Zmínil jste také, že jste vyučený truhlář, pomáhá vám toto řemeslo při vaší současné výrobě?
Odpověď: Samozřejmě, je to jako přehrávat si starou desku nebo nasednout na kolo po deseti letech. Informace a znalosti ze školy dnes využívám při výrobě všech výrobků ze dřeva, ať už jde o ohýbání dřeva, řezání, moření nebo jiné technické vlastnosti, které dřevo má.
Otázka č. 7: Společnost funguje téměř deset let, ale vlastní výrobky vyrábíte teprve čtyři roky, proč přišel nápad vyrábět vlastní výrobky tak relativně pozdě?
Odpověď: V životě nic nepřichází hned a všechno potřebuje čas, aby se věci usadily a dozrály. Také nápady ve firmě přicházejí postupně a vše je třeba pečlivě promyslet a zvážit. Neustále se snažíme inovovat a rozšiřovat produkty a služby společnosti, ale jak jsem již řekl - vše chce svůj čas.
Otázka 8: Máte nějaké zajímavé zkušenosti spojené s výrobou?
Odpověď: Jaké jsou zajímavé zkušenosti? Mezi nejsilnější zážitky určitě patří chvíle, kdy mě e-mailem kontaktovali tvůrci pořadu Dámský klub, což je denní magazín převážně pro ženy, který vysílá RTVS. Pár měsíců po založení e-shopu jsem jejich jménem dostala pozvání do pořadu na základě toho, že si všimli zajímavých výrobků (v té době jsme ještě prodávali pouze 3D nástěnné hodiny) a byli by rádi, kdybychom přijeli do Bratislavy představit naše nalepovací hodiny v přímém přenosu. Neváhal jsem ani chvíli a nabídku jsem přijal. Byl jsem nadšený, že se někomu líbí výrobky, které nabízíme. V dnešní době bych byl ještě nadšenější, kdybychom mohli lidem tímto způsobem ukázat a představit naši originální tvorbu a vlastní návrhy a konstrukce hodin nebo nástěnných obrazů. Takže i tyto dveře jsou stále otevřené a třeba se mi jednou ozvou a já bych určitě s pokorou a radostí nabídku znovu přijal.
Celý rozhovor najdete: ZDE od 23. minuty.
Otázka č. 9: Co vás v podnikání s vlastními výrobky dělá nejšťastnějším?
Odpověď: Největší radost z toho, co děláte, je, že se vám daří: Určitě pozitivní zpětná vazba od zákazníků. Někteří mi dokonce volají zpět, děkují a dokonce posílají fotografie obrazu nebo hodin na stěně v e-mailu. Párkrát se mi dokonce stalo, že jsem od zákazníků dostala poštou čokoládu nebo jiný dárek jako poděkování a uznání. To mě těší nejvíc, spokojenost zákazníků a jejich radost, že se jim výrobky líbí a že jsou spokojení. Nakonec mám pocit, že v konečném důsledku jsem šťastnější já než zákazník, který má v obývacím pokoji nový obraz, který mě nesmírně obohacuje, a já mu za to s úctou a pokorou děkuji.
Otázka č. 10: Mohou si zákazníci navrhnout také vlastní individuální design výrobku?
Odpověď: V minulosti jste ukotvili výrobu pouze podle stanoveného vzoru, kdy si zákazníci mohli vybrat velikost, materiál nebo barvu. V současné době na e-shopu www.sentop.sk připravujeme celý systém, kde se zákazníci budou moci realizovat buď na grafice, nebo vložením vlastních textů do výrobků. Budou si moci vybrat, zda si vytvoří personalizovaný výrobek ze dřeva v podobě obrazu nebo bytového doplňku. V současné době nabízíme například tyto hodiny do dětského pokoje s možností vložení libovolného jména.
Otázka č. 11: Výroba, e-shop, balení zboží, zajištění dopravy, péče o účetnictví a faktury, sociální sítě, dodavatele, tvorba grafiky a mnoho dalších věcí spojených s podnikáním leží víceméně na vašich bedrech, jak jste to za ty roky zvládal? Máte zavedené své systémy?
Odpověď: V začátcích jsem tyto věci zvládal úplně sám. Jak ale rostl počet zakázek, moje schopnost vše stíhat a zvládat se snižovala, takže jsem se na některé úkoly samozřejmě musel spojit s externími firmami, které se starají například o účetnictví nebo dopravu. Často se mi s balením nebo výrobou snaží pomáhat moje děti nebo manželka, ale to jen v sezóně, jako je například vánoční období, kdy bych to bez nich opravdu těžko zvládal. Ale zatím mám zavedený systém, věnuji se tomu od brzkého rána do pozdního večera a na volný čas moc prostoru nezbývá. Proto v nejbližší době plánuji obsadit pracovní pozice a rozšířit prostory firmy, protože současné kapacity již nejsou dostačující a vhodné pro další rozvoj firmy.
Otázka č. 12: Co vás na vaší práci nejvíce baví?
Odpověď: Nejvíce mě baví práce, kterou dělám.
Otázka 13: Jaké je Vaše životní motto, kterým se řídíte v profesním i soukromém životě?
Odpověď: Krásné slovenské přísloví: Jak si usteleš - tak se vyspíš. Nebo ekvivalent: Jak si zaseješ - tak budeš sklízet.
Otázka č. 14: Jak vypadají stěny vašeho domu? Kupuje vaše žena stále dřevěné dekorace a další bytové doplňky, nebo je pro ni vyrábíte vy?
Odpověď: (Smích.) Moje žena mě už prosí, abych jí nic nenosil, protože to nemá kam pověsit, takže nechám na vaší představivosti, jak vypadají naše stěny doma. Často však věnuji nástěnné hodiny do obývacího pokoje, ložnice nebo kuchyně, stejně jako dřevěné obrazy blízké rodině, přátelům nebo sousedům. Práce s laserovým vypalováním vyžaduje stoprocentní pozornost při výrobě a někdy se kvůli nepozornosti stane milimetrová chyba a výrobek je pak už neprodejný a místo v koši skončí na zdi sousedova obývacího pokoje.
Odpověď manželky: To je pravda, reálně už ty obrazy a hodiny doma nemáme kam pověsit, ale vždycky nějak najdu kus volné zdi, kam se obraz nebo hodiny perfektně hodí.
Otázka č. 15: Co byste na závěr vzkázal všem, kteří chtějí začít podnikat, ale chybí jim odhodlání nebo se bojí neúspěchu?
Odpověď: Pozitivní myšlení. Na co myslíte, to vytvoříte a nakonec se to stane. Pokud se vaše mysl zatoulá do negativních myšlenek, je to přesně to, co se ve vašem životě stane.
Moc vám děkuji za rozhovor a za to, že jste svou poslední odpověď zakončil pozitivně.
Monika Bočkajová | Sentop s.r.o